In deze blog ga ik jou leren om jouw resultaatdoelstelling op 1 A4tje uit te werken. Geen dikke bijbels vol met lappen tekst maar gewoon overzichtelijk, gestructureerd en bondig omschreven.
Resultaatdoelstelling? Dat is toch simpel.
Dit klinkt simpel inderdaad en dat is het eigenlijk ook. Toch blijkt in de praktijk dat dit alles behalve simpel is. Dit komt omdat we met z’n allen zaken al gauw te complex maken.
Laten we het opknippen in 2 delen:
- Resultaat
- Doelstelling
Resultaat
Als ondernemer of manager wil je resultaat behalen. Dit kunnen bedrijfsresultaten zijn of afdelingsresultaten. Vaak worden deze resultaten vastgelegd in jaarplannen, uitgebreide PowerPoint presentaties en gedeeld met de werkvloer.
Hierbij gaan we ervan uit dat men begrijpt wat er van hen verwacht wordt.
We kennen allemaal wel het spelletje waarbij de eerste persoon een verhaal fluistert in het oor van degene voor zich. Op zijn of haar beurt fluistert diegene het verhaal weer in het oor van degene voor hem of haar etc. etc. etc.
De laatste persoon in de rij moet vervolgens hardop het verhaal vertellen en de eerste persoon moeten dan zeggen of dat dit klopt. Dit gaat eigenlijk altijd fout. Hoe meer afstand er is tussen de zender en ontvanger hoe meer ruis er ontstaat.
Doelstellingen
Doormiddel van doelstellingen willen we iedereen meenemen in de stappen hoe bepaalde resultaten behaald gaan worden. Wat moet ervoor gebeuren en door wie om dit te bereiken.
Om echt resultaat te behalen en iedereen op de zogeheten “same page” te krijgen moet je het heel eenvoudig houden.
Of je nu ondernemer van een bedrijf met personeel, een zzp’er / freelancer of manager van een afdeling bent, houdt het simpel.
Dit kan al op 1 A4tje. Dit is een model waarbij je de te bereiken resultaten en doelstellingen eenvoudig vastlegt en meetbaar maakt zodat het voor iedereen die een bijdrage moet leveren eenvoudig en helder is.
Het 1 A4tje model
- Beschrijf het kwalitatieve doel (visie)
- Beschrijf nu de doelen die hiervoor behaald dienen te worden, doe dit SMART (Specifiek, meetbaar, realistisch en tijdsgebonden)
- Beschrijf vervolgens de strategieën waarmee je de doelen gaat bereiken. Ook hier geldt, hoe concreter hoe beter
- De volgende stap is het meten van de strategieën. Bepaal aan welke waarde elke strategie op een bepaald moment (bijvoorbeeld aan het eind van het project) moet voldoen
- Specificeer dit vervolgens in acties. Wie (van welke afdeling) doet wat en wanneer dient de actie afgerond te zijn
Het fijne aan dit model is dat het een kwalitatief element beschijft en deze vervolgens kwantitatief meet.
Past het niet op 1 A4tje? Dan ben je nog niet specifiek genoeg geweest. Kijk er dus nog een keer kritisch naar. Het moet op 1 A4tje passen.
Ik daag je uit om hiermee aan de slag te gaan. Heel veel succes!
Klaar voor de volgende stap?
Met mijn 1:1 coaching help ik jou om te groeien in leiderschap, focus en resultaat. Plan direct hier een call in.